13-ty ročník konferencie nielen o digitálnom vzdelávaní sa zameriaval predovšetkým na prepojenie vzdelávania s biznisom. Nezabudli sme však ani na umelú inteligenciu, ktorá nás sprevádzala celý rok a stáva sa neoddeliteľnou súčasťou našej práce aj života.

Z poslednej Global Sentiment Survey, ktorá vyšla začiatkom roka 2023, vyplynulo, že o strategickom prístupe k vzdelávaniu rozpráva L&D už roky. Tento očakávaný trend sa pravdepodobne pohybuje na popredných priečkach tak dlho, pretože všetci vnímajú jeho dôležitosť, ale nič sa s tým nedarí robiť. Alebo áno?

Práve na tohtoročnej konferencii s témou „L&D ako partner pre biznis“ zaznelo viacero konkrétnych príkladov od firiem, ktoré sa v tejto oblasti vcelku úspešne snažia niečo robiť. Okrem toho sme dostali ďalšie a naliehavejšie dôvody, aby sme firemné vzdelávanie posunuli od tzv. „preberača objednávok“ do aktívnejšej role. A v neposlednom rade sme sa venovali aj umelej inteligencii, ktorá rezonuje nielen v oblasti vzdelávania stále intenzívnejšie.

Poďme sa pozrieť bližšie na jednotlivé príspevky konferencie e-learnmedia CAFÉ 2023.

Prečo by vzdelávanie malo zaujať strategickú rolu v rámci organizácie?

Lars Hyland: Learning with impact: How to design effective learning experiences that align to business goals

Podľa Larsa je potrebné, aby oddelenia vzdelávania pomáhali ľuďom robiť prácu čo najlepšie. V dnešnom turbulentnom svete to znamená podporiť ich tam, kde to potrebujú, vhodným spôsobom. Takže sa posúvame stále ďalej od jednotného vzdelávania pre všetkých k samostatnému a personalizovanému vzdelávaniu.

Lars použil prirovnanie klasickej a jazzovej hudby. V klasike je jeden dirigent a všetci hrajú dávno predpísané noty, kdežto v jazze je na každom jednotlivcovi, aby sa zapojil a tvoril harmóniu. Takto sa dá ľahšie inovovať a prispôsobiť novým podmienkam a technológiám. Aby to mohlo fungovať, zamestnanci musia poznať smerovanie firmy, svoju úlohu a potrebujú podporu manažérov a L&D. 

Lars Hyland
Lars Hyland, Managing Director – EMEA / CLO, Totara Learning

Vladimír Šucha: Zručnosti pre dobu KENN, do ktorej sme vstúpili

KENN je skratka slov komplexný, exponenciálny, nejasný a nejednoznačný. To je opis sveta, v ktorom sa dnes nachádzame a ktorý si vyžaduje stále rýchlejšie prispôsobovanie sa, a teda vzdelávanie (aspoň zatiaľ je to ten spôsob, akým sa s tým vieme vyrovnať). Vladimír sa s nami podelil o mnohé výzvy, ktoré nás čakajú aj vďaka explózii dát, ktorá vyživuje AI. Zároveň som si zapísala tieto dve veci:

  1. Technológie sú disruptívne, ale to neznamená, že len ľudia so zlými úmyslami používajú/vyvíjajú AI. 
  2. Všetci by sme mali byť konzervatívni, ale nemali by sme konzervovať 19. storočie. Mali by sme si z dneška vybrať malú časť, ktorú si ponecháme, lebo všetko ostatné sa zmení. 

Aj keď toto bol príspevok, ktorý sa týkal aj celkovo našich životov, tak pre firmy platí v podstate to isté. Čím skôr sa prispôsobíme a čím skôr si uvedomíme, čo je dôležité a kam smerujeme, tým väčšiu šancu máme na to, aby sme pretrvali.

Matej Šucha
Vladimír Šucha, Vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku

Vilém Fabiánek: Leave no man behind!

Vilém sa vo svojom príspevku pozrel na dnešnú dobu z ľudského pohľadu. A to, čo je podľa neho dôležité vo firme, sú ľudia. Jeho hlavné motto znelo: „It is better to be behind than to leave people behind“. A teda nie je dôležité za každú cenu adoptovať novú technológiu a naskočiť na každý trend.

Treba si zvážiť, čo firma potrebuje a potom to odkomunikovať zamestnancom. Lebo na to, aby ľudia boli motivovaní učiť sa nové veci, tak potrebujú vedieť, prečo od nich niečo chceme a ako z toho budú benefitovať. Inými slovami, mali by sme sa k ľuďom správať ako k dospelým a chcieť od nich také vzdelávanie, ktoré je zmysluplné pre nich aj pre firmu.

Vilém Fabiánek
Vilém Fabiánek, Odborník na digitální ekosystémy vzdělávání, Volkswagen

Tomáš Ervín Dombrovský: Klíčové aspekty vzdělávání při práci z pohledu zaměstnanců vs. manažerů firem

Tomáš Ervín priniesol pohľad na súčasnosť firemného vzdelávania v ČR a SR. Na začiatku to neznelo úplne pozitívne vzhľadom na poznatky, že sa vzdelávame hlavne kvôli legislatíve a len menšina vzdelávačov vníma vzdelávanie ako niečo, čo ľudí posunie ďalej.

Na druhej strane sa objavili aj pozitívne trendy a to najmä v oblasti motivácie samotných ľudí. Kedysi sa ľudia najviac vzdelávali, pretože museli (cca 50 %) a len málo kvôli tomu, že to vnímali ako nástroj na kariérny a osobný rast (cca 25 %). Dnes sa tento pomer obrátil, čiže samotní zamestnanci sú naklonení vzdelávaniu, ak im to dáva zmysel.

A poznámka na záver bola, že rozvoj sa musí týkať všetkých generácií. Nemôžeme hádzať starých cez palubu, pretože v budúcnosti ich bude vo firmách stále viac.

Tomáš Ervín Dombrovský
Tomáš Ervín Dombrovský, Analytik pracovního trhu, LMC (+ sesterská Profesia)

Kto prepája vzdelávanie s biznisom?

Marek Csóka, Sveťo Styk: Ako sa stať strategickým partnerom pre biznis? Odkrývanie potenciálu L&D v spoločnosti Orange

V poslednom čase sa zdôrazňuje rola manažéra práve v oblasti rozvoja ľudí. Marek a Sveťo nám predstavili svoju odpoveď na túto otázku. V Orange vytvorili pozíciu development konzultanta ako podpory manažéra v oblasti rozvoja. Zároveň systematicky pracujú na tom, aby boli ľudia sami zodpovední za svoj rozvoj pomocou tzv. Individálnych rozvojových plánov (IDP). 

Čo som si však najviac zapamätala z tohto príspevku bolo, že sa snažia byť v neustálom kontakte s ľuďmi z biznisu a aj tými, ktorých podporujú. Aktívne sa pýtajú, čo potrebujú, testujú a iterujú svoje riešenia. A to mi príde ako základ vzdelávania, ktoré je prepojené s biznisom.

Sveto Styk a Marek Csóka
Marek Csóka, Learning & Skills Development Manager a Sveťo Styk, HR Strategy Projects Expert, Orange Slovensko

Martina Gallovičová: Nahliadnite do kuchyne vzdelávania v Pixel Federation

V Pixel Federation prepojenie s biznisom vyzerá tak, že v rámci rozvojových rozhovorov je prítomný okrem manažéra aj tzv. craft owner. To je človek zodpovedný za konkrétnu oblasť, akou je napr. programovanie, herný dizajn a pod. Preto nastavenie ďalšieho smerovania je v súlade s tým, čo chce človek, ale aj čo potrebuje firma. 

Aj Martina spomenula ako jednu z dôležitých vecí cieľ, aby mali svoj rozvoj v rukách jednotlivci. Preto majú jasne nastavené transparentné pravidlá, kde vidieť, vďaka čomu dostal človek povýšenie, alebo sa dostal na vyšší level.

Martina Gallovičová
Martina Gallovičová, People Business Partner & Internal Coach, Pixel Federation

Marko Mozolák: Vzdelávanie v gastre v modernom štýle od Plzeňského Prazdroja

V Plzeňskom Prazdroji majú unikátnu pozíciu z pohľadu prepojenia vzdelávania s biznisom. Marko s kolegami totiž začínali ako marketéri a obchodníci akadémie vzdelávania, ktorú nám Marko predstavil, vznikla ako odpoveď na biznisovú požiadavku. Pochopili, že človeku nestačí dobré pivo, ale záleží aj na prostredí a obsluhe. Preto pre svojich obchodných partnerov pripravili sériu videokurzov, ktorá posúva dopredu aj predajné miesto a aj výrobcu piva.

Marko Mozolák
Marko Mozolák, Junior Customer Development Manager, Plzeňský Prazdroj Slovensko

Jana Palenčárová: Vzdelávanie ako kľúčový prvok Employer Value Proposition v Nemocnici Bory

Pre doktorov a zdravotné sestry vzdelávanie nie je cudzie. Ak má však nová nemocnica dobre fungovať, je potrebné vyladiť procesy a dostať ľudí na rovnakú vlnu. Vzdelávanie v nemocnici Bory je jedným z hlavných bodov EVP (Employer value proposition). Vďaka tomu, ako vzdelávanie vyzerá, si môže uchádzač pozrieť, ako nemocnica funguje a či je to prostredie, ktoré mu bude vyhovovať.

Jana tiež zdôraznila to, ako sa v rámci vzdelávania snažia nastaviť kultúru vzájomnej spolupráce a neustálej práce na sebe.

Jana Palenčárová
Jana Palenčárová, HR riaditeľka, Nemocnica Bory

A čo to AI?

Umelej inteligencii bola venovaná poobedná panelová diskusia, v ktorej sa rozprávali Patrik Serbin zo Scena.ai, Sveťo Styk z Orange, Vilém Fabiánek z Volkswagen, Martin Šimčík z VÚB a ktorú moderoval Juraj Gabrhel z e-learnmedia 😉

AI v L&D môže zaujať niekoľko pozícií. Môže pôsobiť ako osobný asistent, a teda urýchliť administratívu alebo tvorbu obsahu. A ak máme dostatok dát, vie nám pomôcť nasmerovať vzdelávanie, doručiť personalizované vzdelávanie alebo vyhodnocovať naše aktivity. 

Zároveň sa budeme musieť popasovať aj s výzvami, akými sú potenciálna strata slobody/súkromia, možné zneužitie dát alebo zaujaté rozhodovanie AI.

Niektoré veci zneli hrozivo a niektoré povzbudzujúco. Ale všetci hostia sa nakoniec zhodli, že je potrebné sa umelej inteligencii venovať. Ak ju aj neplánujeme hneď začať používať, tak je dobré ju sledovať. Pravdepodobne totiž raz nastane čas, keď sa tejto technológii nebude dať vyhnúť.

Panelová diskusia
Juraj Gabrhel (e-learnmedia), Patrik Serbin (Scena.ai), Vilém Fabiánek (Volkswagen), Sveťo Styk (Orange Slovensko), Martin Šimčík (VÚB)

Poďakovanie

Ako každý rok, konferencia by nemala zmysel bez ľudí, ktorí sa jej zúčastnili či už naživo alebo online. Takže ďakujeme všetkým za príjemné stretnutia a zdieľanie aj vašich skúseností. 

Zároveň by konferencia nebola možná bez podpory našich partnerov, ktorým týmto tiež ďakujeme.

Poďakovanie partnerom e-learnmedia CAFÉ 2023
Biznis partneri: Totara Learning, Seduo, Scormium
Partneri: HRcomm, Maxman consultants, Scena.ai
Mediálni partneri: Firemní vzdělávání, Nextech, TouchIT, Education.sk, Startitup

A samozrejme ľudia, ktorí síce stoja v pozadí, ale sú rovnako dôležití, aby všetko bežalo hladko a mali sme pekné spomienky:

  • ľudia z Jef audio, ktorí zabezpečovali techniku a stream,
  • Marek Csicso z Ebenica coffee, ktorý priniesol kávu, bez ktorej by CAFÉ nebolo dosť kávové,
  • Peter Komár a Robo Baumgartner, ktorí sa postarali o to, aby sme si atmosféru konferencie mohli pripomenúť aj neskôr ;),
  • ľudia z hotela Lindner, ktorí sa starali o hladký chod v priestoroch konferencie.

A čo ďalej?

Ešte nevieme, či príde opäť nejaká horúca novinka, akou bolo tento rok AI. Ale veríme, že aj s tým, čo máme, sa dokáže firemné vzdelávanie posunúť míľovými krokmi dopredu. A e-learnmedia CAFÉ je dobrý priestor, kde sa môžeme podeliť o svoje výzvy a úspechy s ostatnými vzdelávačmi 🙂 

Tak čo? Uvidíme sa s vami 9.10.2024?

Poznámka: Ak sa vám ešte nezobrazujú informácie o novom ročníku, tak ste práve dostali exkluzívnu informáciu o dátume e-learnmedia CAFÉ 2024 a informácie na stránke pribudnú čoskoro.


Ak by ste sa radi dozvedeli niečo o digitálnom a firemnom vzdelávaní častejšie ako raz za rok na konferencii, môžete sa prihlásiť na odber tohto blogu. Články vychádzajú nepravidelne, ale zatiaľ viackrát ako raz za rok 😉