Vytvoriť AI avatara je dnes záležitosť pár minút. Ale prinášajú títo virtuálni lektori skutočne niečo učeniu? V tejto epizóde sme sa pozreli na to, či majú AI avatari vo vzdelávaní zmysel a či mu náhodou ešte neškodia.
0:00 Pozvánka na 2 eventy
0:49 Úvod
2:34 Mimika, gestá a intonácia pomáhajú zapamätaniu
4:14 Expert zvyšuje dôveryhodnosť obsahu
9:54 Ľudská tvár vyvoláva empatiu a súdržnosť a podporuje učenie
20:12 Ľudská tvár priťahuje pozornosť
26:12 AI avatar mnoho pozitívnych efektov neguje
27:40 Prečo používame AI talking heads?
31:00 Závisí pozerateľnosť videa od osobnosti človeka?
33:29 Sú AI avatari to pravé orechové?
36:50 Záver
Dva eventy, na ktoré pozývame:
Predchádzajúca súvisaca epizóda:
Dr Philippa Hardman: Future of Learning or a Dystopian Distraction? (2025)
The L&D Dispatch: I'm still not sold on AI instructor videos by Ross Dickie (2025)
The Science of Learning: Should Instructional Videos Include a Talking Head? by Nidhi Sachdeva and Jim Hewitt (2023)
LinkedIn: Talking Head Syndrome: A Step Backward in Corporate Training by Adam Marturana (2024)
r/instructionaldesign: How have your learners reacted to AI avatars? by englishal (2024)
r/Training: What's your experience using AI avatars for training content? by Responsible-Bad6037 (2025)
LinkedIn: Tim Slade post (2025)
Andreessen Horowitz: AI Avatars Escape the Uncanny Valley by Justine Moore (2025)
Steal These Thoughts!: Weird And Wonderful Experiments With AI Avatars For Learning by Ross Stevenson (2025)
iSpring: Talking Head Videos: A Comprehensive Guide on Video Production by Sydney Mansaray (2022)
Christina Sondermann, Markus Huff, Martin Merkt: Distracted by a talking head? An eye tracking study on the effects of instructor presence in learning videos with animated graphic slides, Learning and Instruction, Volume 91, 2024, 101878, ISSN 0959-4752, https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2024.101878.
René F. Kizilcec, Jeremy N. Bailenson, and Charles J. Gomez: The Instructor’s Face in Video Instruction: Evidence From Two Large-Scale Field Studies (2014)
D-iD: Why the Human Face is Essential for More Engaging, Memorable and Effective Training Courses in 2025 by Devorah Klartag (2025)
C. Gu, Y. Peng, S.A. Nastase, R.E. Mayer, & P. Li, Onscreen presence of instructors in video lectures affects learners’ neural synchrony and visual attention during multimedia learning, Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 121 (12) e2309054121, https://doi.org/10.1073/pnas.2309054121 (2024).
Maik Beege, Noah L. Schroeder, Steffi Heidig, Günter Daniel Rey, Sascha Schneider: The instructor presence effect and its moderators in instructional video: A series of meta-analyses, Educational Research Review, Volume 41, 2023, 100564, ISSN 1747-938X, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100564.
Adil, Safaa & Lacoste-Badie, Sophie & Droulers, Olivier. (2018). Face Presence and Gaze Direction In Print Advertisements: How They Influence Consumer Responses: An Eye-Tracking Study. Journal of Advertising Research. 58. JAR-2018. 10.2501/JAR-2018-004.
Podcast si môžete samozrejme vypočuť na tejto stránke :) Zároveň môžete použiť niektorú z podcastových služieb (ako Apple podcasts, Google podcasts, Spotify, Podbean, PlayerFM a iné). Tieto si viete stiahnuť do mobilného telefónu ako aplikáciu a počúvať podcasty aj v pohybe. Ak náhodou náš podcast nenájdete vo svojej obľúbenej podcastovej aplikácii, napíšte nám (v časti Kontakt) a my sa ho tam pokúsime pridať. A takisto môžete navštíviť náš YouTube kanál, kde je pre podcast dedikovaný zoznam e-learning žije!
Ak sa chcete zapojiť do konverzácie o minulých či budúcich témach podcastu, alebo sa chcete porozprávať všeobecne o digitánom vzdelávaní, navštívte na LinkedIn-e našu stránku e-learning žije!